EN
HE

ברוכים הבאים

אנא הכניסו פרטיכם לכניסה

גם בעת המשבר – דואגים לילדים המאושפזים בבתי החולים

המגבלות החדשות וסגירת האפשרות למבקרים בבתי חולים, הובילו לכך שילדים המאושפזים מסיבות שונות, שזוכים במהלך השנה ללימודים בבתי ספר הנמצאים בבתי החולים, נשארו כעת לבד ללא מסגרת או פעילות חינוכית במהלך האשפוז הקשה. ארגון סאסא סטון ממשיך לעזור להם להישאר מחוברים ולהמשיך בשגרה

“בתקופת הילדות, הערך העצמי וחווית הביטחון האישיים של ילדינו, נשענים על מספר עוגנים מרכזיים: אחד מהם הינו חווית הרצף הקיומי, והשני תחושת השייכות החברתית כלומר היותי חלק מקבוצת ילדים שיש לה מכנה משותף”, מסבירה עינת הרף כשדאי, פסיכולוגית אחראית במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי מאיר.

“כשאחד מהעוגנים הללו קורס, תחושת הזהות הלכידה של הילד עשויה להתערער. כך לעיתים קורה במצבים של אשפוז ארוך טווח, בהם משתלט החולי על חייו של הילד ומנהל את שגרת יומו. הקטיעה הפתאומית של אותם מרכיבים שהזינו את הזהות העצמית שלו יוצרים בלבלול, אובדן שליטה ואי וודאות. כל אלו עמדו בבסיס החשיבה להקים, בעבור אותם הילדים מאושפזים, מערך לימודי יומי ומתמשך.”

להישאר מחוברים, גם מרחוק

בימים אלו, בצל המשבר המתפתח והשבתת מערכת החינוך הרגילה ושל החינוך המיוחד המשאירה מיליוני ילדים בבתיהם, ישנם גם אלפי ילדים המאושפזים בבתי החולים הכלליים, הפסיכיאטרים והשיקומיים, ללא קשר לנגיף המתפשט בארץ. המגבלות החדשות וסגירת האפשרות למבקרים בבתי חולים, הובילו לכך שאותם ילדים, שזוכים במהלך השנה ללימודים בבתי ספר הנמצאים בבתי החולים, נשארו כעת לבד ללא מסגרת או פעילות חינוכית במהלך האשפוז הקשה.

ארגון סאסא סטון הוא ארגון חברתי המוביל את תחום החינוך לילדים מאושפזים בבתי החולים בארץ. בשיתוף משרד החינוך, הארגון שומר על הרצף החינוכי של הילדים, משלב טכנולוגיות למידה מתקדמות, מאריך את יום הלימודים ומפעיל את בית הספר של אחר הצהריים גם בימי שגרה, בעזרת פלטפורמה דיגיטלית חינוכית.

“הציפיה של ההורים ושל המסגרת החינוכית מהילד, להשלים את משימות הלימוד בהתאם לבני גילו – מעבירה מסר שמחבר את הילד לכוחות שלו, לרצף הידע שלו ולתחושה של נרמול”, מסבירה הרף כשדאי. “למעשה, כל אלו מתכנסים לשדר לילד שיש תקווה, שתקופת האשפוז היא זמנית, שעליו להמשיך ולבצע את המשימות כפי ששאר בני הכיתה אליה הוא שייך נדרשים, שהוא מסוגל, ושהאשפוז והחולי שנכפו עליו אינם מגדירים את ‘העצמי’ שלו.”

“חשוב לזכור כי גם בימים אלו ישנם אלפי ילדים אשר מאושפזים ונמצאים בבתי החולים וממשיכים להיאבק על בריאותם”, אמר יו”ר סאסא סטון רוברט זינגר. “על מנת להקל על אותם ילדים שעוברים משבר כפול, ממשיך הארגון גם בימים אלו להפעיל פלטפורמה דיגיטלית לכלל הילדים המאושפזים, בו יכולים הילדים לצרוך תוכן חינוכי עשיר ונרחב דרך הרשת”.

סוניה גומס דה מסקיטה, נציגת משפחת התורמים לארגון הוסיפה: “לאור המצב, הצוות החינוכי ובנות השירות שהארגון מפעיל בשגרת היום יום אינם יכולים להגיע ולסייע לתלמידים באופן פיזי ולכן היה לנו חשוב להמשיך את הפעילות והרצף החינוכי של אותם תלמידים מאושפזים באופן דיגיטלי.”

מימין: רוברט זינגר יו״ר סאסא סטון וסוניה גומס דה מסקיטה נציגת משפחת התורמים במהלך השקת מרחב חינוכי חדש ומתקדם לילדים המאושפזים של בית החולים אברבנל אשר נבנה על ידי ארגון סאסא סטון בשיתוף משרד החינוך ובית החולים(צילום: זיו גל)

להיות חלק מהעולם וכמו כולם

“חוסן נפשי וגופני מאפשר הסתגלות מהירה לשינויים אלה, אך כאשר מדובר באוכלוסייה של ילדים חולים, ובמיוחד באלה החולים במחלות קשות ומתמשכות, הרי שההתמודדות היא קשה בהרבה. במצב כזה נדרש גיוס של מקורות נוספים”, מציינת ד”ר יוספה אייזנברג בספרה “שילוב בריא של הילד החולה”.

“עבור ילדים חולים במחלה קשה, המערכת הבית ספרית היא לעתים המקום היחיד שבו הילד משתקף כילד וכתלמיד ולא כמטופל, לכן יש חשיבות רבה לנוכחות של הילד בבית-הספר, למפגש עם עמיתיו ולהימצאותו בעולם בריא”, היא מציינת. “ההתייחסות לכך צריכה להיות חלק מהמהלך הטיפולי, שחשיבותו אינה נופלת מחשיבות ההתערבות הרפואית. סגירת בתי הספר בביתי החולים היא מכה קשה עבור ילדים אלה, ועל כן עלינו למצוא פתרון חלקי על מנת לסייע להם.”

הפלטפורמה הדיגיטלית של ארגון סאסא סטון כוללת סרטוני הדרכות, הפעלות, קישורים לאתרי לימוד וסביבות חינוכיות דיגיטליות. השיעורים מחולקים על פי קבוצות גיל וכוללים תכנים הן בשפה העברית והן בערבית. התכנים כוללים בין היתר סדנאות צילום, שיעורי מדע, סדנאות אומנות, תוכניות אקטואליה ועוד

פורסם לראשונה באתר Ynet